Sovětský kapitán byl oslavován za útok na bitevní loď Tirpitz, německý gigant si torpéd ani nevšiml

Během druhé světové války představovala německá bitevní loď Tirpitz, sesterská loď slavného Bismarcka, vážnou hrozbu pro spojenecké konvoje přepravující zásoby do Sovětského svazu. Gigantická válečná loď, chlouba Hitlerovy Kriegsmarine operovala v norských vodách a její přítomnost v severních mořích vedla k rozsáhlým snahám spojenců o její neutralizaci. K snaze poškodit „Osamocenou královnu severu“ se přidal i Sovětský svaz. Dne 5. července 1942 na Tripitz zaútočila sovětská ponorka K-21.

Pozadí operace

Na začátku července 1942 se Tirpitz společně s dalšími plavidly německé Kriegsmarine, konkrétně těžkými křižníky Admiral Hipper, Lützow a Admiral Scheer účastnil operace Rösselsprung (Tah koněm). Cílem této operace bylo zaútočit na konvoj PQ-17, který směřoval do Sovětského svazu s významnými dodávkami vojenského materiálu. Sovětské velení bylo o pohybu německé eskadry informováno a rozhodlo se vyslat ponorky k monitorování a případnému útoku.

Sovětská ponorka K-21 pod velením kapitána Nikolaje Lunina byla jedním z plavidel nasazených k hlídce v oblasti. Tato ponorka třídy K byla jednou z největších a nejmodernějších sovětských ponorek své doby, vyzbrojená torpédy a určená pro operace v hlubokých vodách.

Historie ponorek třídy K

Ponorky třídy K (též označované jako Krejserovskije podlodki) byly sovětské křižníkové ponorky postavené ve 30. a 40. letech 20. století. Jednalo se o velké oceánské ponorky určené pro dlouhé operace a útočné mise proti hladinovým lodím. Byly inspirovány německými ponorkami první světové války a jejich design vycházel z kombinace sovětských a zahraničních technologií.

Tyto ponorky měly:
Výtlak přibližně 1 500 tun na hladině a 2 100 tun pod vodou.
Délku kolem 97 metrů.
Maximální rychlost 22 uzlů na hladině a 10 uzlů pod vodou.
Výzbroj zahrnovala 10 torpédometů a několik palubních děl.
Relativně moderní sonarové a navigační systémy.

Ponorky třídy K byly vyvinuty v rámci ambiciózního programu rozvoje sovětského námořnictva, ale jejich nasazení se ukázalo jako problematické. Trpěly technickými problémy a vysokou hlučností, což je činilo zranitelnými vůči protiponorkovým opatřením nepřítele. Přesto byly nasazeny v bojových operacích, zejména v arktických a baltských vodách.

Průběh útoku a důsledek

Dne 5. července 1942 ponorka K-21 detekovala německé lodě, včetně bitevní lodi Tirpitz, doprovázené torpédoborci a dalšími plavidly. Lunin se rozhodl pro útok a odpálil čtyři torpéda na hlavní cíl, obrovskou bitevní loď Tirpitz. Podle sovětských zpráv byla dvě torpéda údajně úspěšná a loď byla poškozena. Tomu by odpovídalo to, že Tirpitz ukončil hledání PQ-17 a odplul sníženou rychlostí do Trondheimu.

Nicméně německé záznamy a pozdější analýzy nenabízí žádné důkazy o tom, že by Tirpitz byl zásahem skutečně poškozen. Německé námořnictvo nikdy nepotvrdilo jakékoli poškození, což vedlo k debatám o účinnosti útoku. Ponorka K-21 se po odpalu torpéd stáhla, aby se vyhnula protiútoku německých lodí.
V Sovětském svazu byl útok ponorky K-21 dlouhá léta prezentován jako významný úspěch námořnictva a K-21 byla vyznamenána Řádem Rudého praporu. Nyní je K-21 muzejní lodí umístěnou v Murmansku.

Kapitán Lunin byl oslavován jako hrdina a jeho akce byla součástí válečné propagandy. Po skončení války se však historici začali podrobněji zabývat dostupnými důkazy, což vedlo k rozporuplným interpretacím útoku Sovětů na Tirpitz.

Ačkoli přímé poškození bitevní lodi Tirpitz nebylo nikdy potvrzeno, útok měl vliv na rozhodnutí německého velení a ovlivnil další průběh operací v arktických vodách, včetně osudu PQ-17.

Zdroj:
Ivo Pejčoch, Zdeněk Novák, Tomáš Hájek. Válečné lodě 4. Naše vojsko (1993)
Druhasvetova.com
Autor/Licence fotografie: Public Domain