Čínský J-10C: Nový zabiják indických letounů

V květnu 2025 došlo k jedné z největších vzdušných bitev od druhé světové války, kdy se nad linií kontroly v Kašmíru střetlo přes 120 stíhacích letounů Indie a Pákistánu. Bitva trvala více než hodinu a odehrávala se nad oblastí Kašmíru. Indie zahájila operaci „Sindoor“, během níž provedla údery na devět cílů v Pákistánem spravovaném Kašmíru a v pákistánské provincii Paňdžáb. V reakci na tyto útoky Pákistán nasadil své stíhačky, včetně čínských J-10C, a došlo k rozsáhlým vzdušným soubojům.

Pákistán tvrdí, že jeho čínské stíhačky J-10C sestřelily pět indických letounů, včetně tří francouzských Rafale, jednoho Su-30MKI a jednoho MiG-29. Indie potvrdila ztrátu dvou letounů, ale uvedla, že všichni piloti se vrátili domů. Tato bitva vyvolala obavy z možného jaderného konfliktu, což vedlo k diplomatickému zásahu Spojených států, které zprostředkovaly příměří.

Nejenže tedy došlo ke zvýšení napětí mezi dvěma již tradičně znepřátelenými jadernými mocnostmi, ale také přitáhla pozornost k čínskému leteckému průmyslu a jeho schopnosti konkurovat západním technologiím.

Silný drak J-10C

Čínský J-10C, oficiálně známý jako Jian-10C nebo také „Vigorous Dragon“, je víceúčelový stíhací letoun čtvrté a půl generace vyvinutý společností Chengdu Aircraft Corporation pro čínské letectvo (PLAAF). Stroj poprvé vzlétl v roce 1998, varianta J-10C vstoupila do služby až kolem roku 2017, přičemž od té doby prodělala značná technologická vylepšení.

J-10C je vybaven moderním radarem s aktivním elektronickým skenováním (AESA), který umožňuje detekci a sledování více cílů současně a poskytuje letounu výhodu v elektronickém boji. Stíhač je postaven jako jednomotorový, s výrazně pokročilou digitální avionikou, víceúčelovými displeji v kokpitu, datalinky a moderním systémem elektronického boje.

Pohání ho proudový motor WS-10B nebo ruský AL-31FN, který mu umožňuje dosahovat rychlosti až Mach 2.2. Dolet se pohybuje okolo 1 850 km bez přídavných nádrží. J-10C nese širokou škálu výzbroje, včetně nejnovějších čínských střel vzduch-vzduch PL-10 pro manévrový boj a PL-15 s dosahem přes 200 km pro boj mimo vizuální dohled (BVR – Beyond Visual Range).

Jednou z hlavních výhod J-10C je jeho poměr cena/výkon – letoun nabízí moderní bojové schopnosti za výrazně nižší cenu než západní ekvivalenty, jako je francouzský Rafale nebo americký F-16V. Díky tomu se stal atraktivním nejen pro čínské letectvo, ale i pro export, zejména do Pákistánu, který jej zařadil do služby jako protiváhu indickým Rafale. V roce 2022 Pákistán zakoupil první várku 25 letounů J-10C, které byly oficiálně zařazeny do služby v březnu téhož roku.

F-35 nebo Su-57 pro Indii

Nasazení J-10C v konfliktu s Indií ukazuje na posun v rovnováze sil v regionu. Pákistán, který dříve spoléhal na americké F-16, nyní stále více využívá čínskou technologii, což odráží rostoucí vojenskou spolupráci mezi Pákistánem a Čínou. Pro Indii to znamená nutnost přehodnotit svou obrannou strategii a možná i urychlit modernizaci svého letectva.

Střet mezi Pákistánem a Indií v květnu 2025 ukázal, že čínský J-10C je schopným protivníkem i pro moderní západní letouny. Jeho úspěch v boji proti indickým stíhačkám, včetně francouzských Rafale může mít dlouhodobé důsledky pro vojenskou rovnováhu v jižní Asii a posílit postavení Číny na globálním trhu se zbraněmi.

Zdroj: Newsweek, EADaily, Reuters
Autor/Licence fotografie: Z3144228 – Vlastní dílo, CC0