V historii úřadu ministra obrany vlády USA bylo jedním z nejhorších rozhodnutí, když tehdejší ministr obrany Bob Gates v roce 2009 nařídil ukončit program F-22 Raptor poté, co bylo z původních plánovaných 381 vyrobeno pouhých 187 letounů.
Nicméně F-22 zůstává ve službě amerického letectva i 20 let po svém oficiálním operačním debutu. Slouží po boku svého mladšího kolegy, stíhačky F-35. I když to není tak medializované jako kontroverzní cena tohoto stroje, nevýhodou pro pokračující přežití F-22 je cena, která stojí udržování Raptoru v provozu.
Daň za Boba Gatese
Rosita Mickeviciute v článku AeroTime „10 nejdražších stíhaček v roce 2025“ píše, že náklady na na letoun F-22 vyčíslilo americké letectvo na 143 milionů dolarů, ale to je sotva polovina nákladů. Celý program stál USA přes 67,3 miliardy dolarů za 195 letadel, což představuje náklady na jeden Raptor přibližně 334 milionů dolarů. Navzdory svým schopnostem byl F-22 jednoduše považován za příliš drahý pro masovou výrobu. Americký vládní kontrolní úřad (GAO) navíc odhaduje, že jedna letová hodina F-22 stojí americké letectvo 85 325 dolarů.
A jako by to všechno nestačilo, James Kiefner ze Simple Flying v článku z 13. dubna 2024 s názvem „Vysvětlení: Silné a slabé stránky stíhačky F-22 Raptor“ poznamenává, že „u tohoto letadla neexistuje žádná úspora z rozsahu. Výrobní linky, které byly v roce 2000 uzavřeny, nelze obnovit bez masivních investic a náhradní díly nelze získat mimo tyto linky.“
Je třeba říct, že americký Kongres se stavěl k moderním technologiím Raptoru příliš ochranitelsky. Přestože klíčoví spojenci, jako je Japonsko a Austrálie opakovaně projevili zájem o nákup upravené verze F-22A, Kongres nikdy nezrušil legislativu z roku 1998, která vývozu tohoto letadla bránila. Tzv. Obey Amendment, pojmenovaný podle kongresmana Davida Obeye, zakazuje prodeje letounu F-22 jakékoli cizí vládě.
Japonsko dlouhodobě lobbovalo za možnost pořízení Raptoru jako náhradu za starší stroje, když shánělo moderní stíhačky, aby čelilo rostoucímu napětí v regionu. Austrálie zase oficiálně požádala o to, aby změnou zákona Obey Amendment umožnili prodej F-22 americkým spojencům. Její tehdejší ministr obrany Joel Fitzgibbon v roce 2008 potvrdil zájem a oznámil, že Austrálie napíše zákonodárcům v USA ohledně možné změny legislativy. Japonsko a Austrálie nebyly jedinými státy, mimo to projevil zájem o F-22 například Singapur, Velká Británie nebo Izrael.
Je tu také problém klesající míry připravenosti, který netrápí jen F-22, ale americké letectvo jako celek. Pokud jde konkrétně o Raptor, jeho míra připravenosti k misi ve fiskálním roce 2024 činila pouze 40,19 procenta, což je podle Johna A. Tirpaka z časopisu Air & Space Forces Magazine prudký pokles z 57,4 procenta o pouhé dva roky dříve.
Světlo na konci tunelu?
Navzdory všem finančním problémům dostává letoun další balíček upgradů, a to v rámci rozsáhlého modernizačního programu, kdy bude zbývajících 142 operačních Raptorů vybaveno novým infračerveným obranným systémem (IRDS) pro lepší odolnost, a novými stealth externími palivovými nádržemi s nízkým odporem vzduchu, které zabijí dvě mouchy jednou ranou tím, že zlepší jak dolet Raptoru, tak i obavy ze zhoršené radarové viditelnosti současných strojů.
A nejen to, pro F-22 jsou připraveny i nové rakety. Raptor dosáhl podle výrobce raket Raytheon nejdelšího známého sestřelu pomocí střely vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile). Přesná vzdálenost stíhačky od cíle v době odpálení radarem naváděné zbraně není podle webu TWZ známá, ale tato zpráva poukazuje jak na pokračující rozvoj schopností střely AMRAAM, tak na rostoucí zaměření americké armády na střely vzduch-vzduch s dlouhým doletem, aby Američané udrželi krok s vývojem podobných zbraní v Číně a v Rusku.
Společnost Raytheon oznámila, že rekordu rakety AMRAAM bylo dosaženo během série testů ve vzdušném prostoru poblíž Eglinovy letecké základny na Floridě na podzim roku 2024. Zkoušky podle společnosti Raytheon „prokázaly schopnost rakety AMRAAM zvýšit dobu letu a dokázaly, že munice může výrazně zvýšit smrtící účinnost letadel páté generace.“ Test byl pravděpodobně proveden někde nad vodami Mexického zálivu, kde komplex Gulf Range poskytuje více než 130 000 čtverečních mil výcvikového vzdušného prostoru pro americké letectvo.
Zdroj: 19fortyfive, TWZ, Air & Space Forces Magazine
Autor/Licence fotografie: F-22, U.S. Air Force photo by Staff Sgt. James Richardson, Public Domain

