Ruský široce propagovaný stíhací letoun MiG-41 šesté generace prezentovaný jako stealth odpověď na americké F-47 NGAD a F/A-XX je zatím pouhým konceptem na papíře. Letoun má dosahovat rychlosti Mach 4,3 a být vybaven jadernými zbraněmi. Sliby Kremlu ale předčí fyziku, vědu a sankcemi svíraný ruský průmysl. Stealth nátěry, avionika a – co je nejdůležitější – motory, které by dosáhly rychlosti Mach 4+ v současném ruském vojenském průmyslu, prostě neexistují.
Ruské perspektivní letecké platformy jsou přeceňovány
„Superzbraně“ Vladimira Putina byly zatím velkým zklamáním. Takzvané „game changery“ nedokázaly ve válce s Ukrajinou nic změnit. Hypersonické rakety, kterými se ruský prezident chlubil, byly fiaskem. Jaderný dron s názvem Poseidon, který by mohl být vybaven jadernou hlavicí, slouží převážně k propagandistickým účelům.
Největším neúspěchem však může být MiG-41, ruský stíhací letoun šesté generace. Jde o takzvanou „perspektivní leteckou platformu “ neboli PAK, která má konkurovat F-47 NGAD amerického letectva a F/A-XX amerického námořnictva. Stíhačkám, kterými chtějí Američané v 30. letech 21. století dominovat ve vzduchu. Předchozí stroj s označením PAK FA se stal „pátou generací“ Su-57 Felon a PAK DA je vyvíjený ruský bombardér nové generace, který má konkurovat americkému B-21 Raider. PAK DA ale Rusko není schopné dostat z rýsovacího prkna na oblohu.
Rusové nyní touží po stíhačce s ultra-stealth vlastnostmi, schopností ovládat drony a možností odpalu hypersonických raket s jadernými hlavicemi. Z této touhy se vyvinul MiG-41 (PAK DP), stíhací letoun s dlouhým doletem, který by měl nahradit letitý MiG-31 z dob Sovětského svazu.
Podle ruské strany by budoucí stíhací letoun mohl dosáhnout rychlosti Mach 4,3, dostupu až 50 000 metrů a doletu 11 000 kilometrů. Údajně se plánuje, že letadlo bude používat motory Produkt 30 (AL-51F1), původně navržené pro stíhačku Su-57, ty se ale stále testují. Server Defense Express poznamenává, že dosud nebyl spatřen žádný prototyp MiGu-41 a existující informace naznačují, že projekt se opírá o neúplné nebo experimentální technologie.
Analytici zdůrazňují, že dosažení takového výkonu by vyžadovalo rozsáhlý pokrok v oblasti vysokoteplotních materiálů a avioniky, tedy oblastí, v nichž Rusko čelí značnému nedostatku souvisejícímu se sankcemi. Podobné problémy již zpomalily program stroje Su-57, jehož výroba je stále omezená.
Projekt MiG-41 podle některých zpráv vstoupil do fáze vývoje v letech 2020–2021 a uvádí se, že první let by měl být uskutečněn v roce 2025. Datum zařazení do výzbroje bývá v určitých článcích uváděno kolem 2028 až 2030. Nicméně některé další zdroje varují, že projekt je zatížen technickými a finančními překážkami, a že mnoho předpovídaných vlastností zůstává jen na papíře.
Závod šesté generace zatím vede Čína
Letadla šesté generace jsou jak pro Američany, tak pro Číňany ambiciózním projektem. Projekt F-47 je aktuálně ve fázi intenzivního vývoje. Má za sebou podle amerického prezidenta Donalda Trumpa několik let prací, kontrakt s Boeingem je uzavřen a jsou definovány některé základní parametry (dolet, rychlost, počet kusů). Nicméně stále mnoho věcí zůstává okolo letounu utajeno nebo neověřeno.
Čína je se svými letouny šesté generace J-36 a J-50 o něco napřed, ale i její programy jsou zahaleny tajemstvím.
Za vším hledej propagandu
Rusko nemá motory schopné vyvinout rychlost 4,3 Machu. Su-57 pohání motor AL-51F ale takové rychlosti nedosáhne. To znamená, že MiG-41 může být jen zástěrkou pro kremelskou propagandu. V tomto případě Putinovi podřízení říkají jemu i parlamentu, co chtějí slyšet. Tedy že Rusko je nesporným lídrem ve vývoji letadel šesté generace a že MiG-41 zahájí novou éru ultra-stealth a vysokorychlostních stíhačů dlouhého doletu. Putinovi pravděpodobně bylo řečeno, že MiG-41 může odpalovat hypersonické zbraně s jadernými zbraněmi, které by Rusům poskytly další strategický nosič raket pro zdokonalení jaderné triády.
Odborníci upozorňují, že tento projekt může zůstat na papíře, podobně jako jiné ruské vize pokročilých zbraní. Vize jsou sice velké, ale realizace složitá, zejména kvůli složitosti vývoje motorů, avioniky, materiálů a vysokým nákladům, které Rusko nemůže dlouhodobě do projektu investovat.
Zdroj: National Security Journal, United 24 Media, Defense Express
Autor/Licence fotografie: Artist Rendering, Wikimedia Commons, CC-BY-SA

