Bayraktar KIZILELMA, první turecký bezpilotní vojenský letoun vyvinutý společností Baykar, úspěšně dokončil svůj první test ostré střelby v rámci svého testovacího programu, přičemž zasáhl tureckou municí TOLUN a TEBER-82 všechny zvolené cíle.
Úspěšné testy
V rámci testů prováděných v leteckém výcvikovém a zkušebním středisku AKINCI v okrese Çorlu v Tekirdağu provedl třetí prototyp letounu Bayraktar KIZILELMA, PT-3, dva samostatné bojové lety. Během prvního letu Bayraktar KIZILELMA odpálil bombu TOLUN (analog americké bomby GBU‑39/B) vyvinutou společností ASELSAN a přesně zasáhl cíl. V druhém letu turecký bezpilotní bojový letoun, který vzlétl vybaven naváděcí sadou TEBER-82 od výrobce ROKETSAN, opět úspěšně zničil cíl.
Pro tyto testovací lety bylo zvoleno řešení, kdy je bomba zavěšena na externím pylonu, SADAK-4T, a to i přesto, že letoun je propagován jako stealth a disponuje vnitřními zbraňovými šachtami.
Kizilelma má maximální letovou výšku 13 700 metrů a běžnou operační 7 600 metrů. Je schopen zůstat ve vzduchu déle než 3 hodiny. Očekává se, že dron bude vyvíjen v několika verzích: podzvukové, transsonické a nadzvukové. Podzvuková cestovní rychlost je Mach 0,6 a maximální rychlost Mach 0,9. Jeho rozpětí křídel je 10 metrů, délka činí 14,5 metru a výška 3,5 metru.
Maximální vzletová hmotnost je 8 500 kg a nosnost 1 500 kg. Všechny fáze letu včetně startu, přistání, cestovního letu a pojíždění probíhají autonomně.
Ukrajinské proudové motory
Jedná se již o čtvrtý zkušební let dronu v rámci testovacího programu, který začal na konci září, a jehož cílem je prozkoumat jeho možnosti s novým ukrajinským motorem.
V roce 2021 si turecká společnost BAYKAR objednala od ukrajinského státního podniku Ivčenko-Progress proudové motory AI-322F a AI-25TLT, které měly být instalovány do perspektivního tureckého bojového dronu. Dodávky motorů pokračovaly i v roce 2024.
Integrace motoru AI-322F s přídavným spalováním, který nahradil motory AI-25TLT použité v prvních dvou prototypech, se udála během druhého letu, kdy turečtí inženýři studovali chování letadla při vzletu se zapnutým přídavným spalováním. Díky svému novému výkonnému motoru se Bayraktar KIZILELMA přiblíží rychlosti zvuku a zásluhou aerodynamických vylepšení bude schopen mnohem lépe manévrovat při vysokých rychlostech.
Během třetího letu byla studována aerodynamika a výkon pohonného systému byl ověřen při podzvukové rychlosti Mach 0,6.
Očekává se, že produkční model bude vybaven elektrooptickým zaměřovacím systémem, infračerveným optickým systémem a pokročilým radarem s aktivním elektronickým snímáním (AESA). Díky vysokému situačnímu povědomí, které získá prostřednictvím radaru AESA, bude bezpilotní letoun schopen absolvovat i ty nejnáročnější mise.
Zdroj: Baykar, Militarnyi
Autor/Licence fotografie: Baykar

