F-47, Public Domain

F-47 NGAD: Superstíhač Raptor převlečený za bombardér B-2

6. generace letounu F-47 je vyvíjena s ohledem na získání stealth nadvlády a vyznačuje se trupem bez svislých ocasních ploch, podobně jako u stealth bombardérů B-2 a B-21. A i když bude mít pro letecké souboje obratnost podobnou F-22 Raptor, jeho skutečná síla může boj zblízka učinit zastaralým, a to díky využití pokročilých senzorů a umělé inteligence k tomu, aby letoun F-47 jako „první uviděl cíl, první ho ověřil, první vystřelil a první sestřelil“.

Letoun je také navržen jako „mateřská loď“ operující v bezpečné vzdálenosti a zároveň ovládající několik dronů, tzv. „Loyal Wingmenů“ (CCA) v napadeném vzdušném prostoru.

Přichází Trumpova neviditelná stíhačka F-47 NGAD

Stealth, rychlost, schopnosti v leteckém souboji, útoky na dlouhou vzdálenost, ovládání dronů z kokpitu a fungování jako létající senzorový uzel nebo velitelské a řídicí centrum ve vzduchu jsou jen některé z klíčových atributů pravděpodobně spojených s nově vznikajícím letounem F-47 šesté generace. Vývojáři hledají optimální rovnováhu mezi plně stealth strojem, rychlostí a obratností, to vše podpořeno potenciálně převratnými průlomy v oblasti vektorování tahu motorů, tepelného managementu, korigování tahu a snižování radarové viditelnosti.

Revoluční stroj

Absence vertikálních struktur naznačuje, že vývojáři zbraní a špičkoví inovátoři našli způsob, jak spojit stealth architekturu podobnou bombardéru s rychlostí a obratností stíhačky. Nejsou zde žádné vyčnívající struktury, ostré úhly ani hrany, od kterých by se mohl odrazit elektromagnetický impuls a vygenerovat zpětný odraz. To vše bude klást vyšší nároky na obsluhu pozemních radarů potencionálního nepřítele, který se bude snažit určit rychlost nebo dráhu letu letounu F-47. S drakem bombardéru má být letoun schopen dosáhnout rychlosti Mach 2 a zároveň mít dvojnásobný dolet oproti F-22. Stealth schopnosti jsou posíleny speciálními pryžovými povlaky a kompozitními materiály, které absorbují, nikoli odrážejí elektromagnetické signály z nepřátelského radaru.

Pro souboje s ruskými Su-57

Přestože F-47 téměř jistě získá vzdušnou nadvládu podobnou F-22 díky využití pokročilých schopností v leteckých soubojích, vektorování tahu a příkladnému poměru tahu k hmotnosti, ironií je, že nové generace senzorických technologií mohou letecké souboje učinit poněkud zastaralými. I když v boji zblízka (tzv. dogfight) bude vždy potřeba zvítězit, pokud jde o vzdušný souboj, vysoce přesné zaměřování na dlouhé vzdálenosti, vysoce citlivý a výkonný AESA radar, nové generace zaměřovacích senzorů a výpočetní technika s využitím umělé inteligence se mohou promítnout do řešení, v němž mohou stíhačky zvítězit, aniž by musely operovat v dosahu nepřátelského letadla. Možnost rozdílů v detekci se nakonec může ukázat jako rozhodující proměnná v tom, kdo nakonec zvítězí ve vzdušném souboji.

To již dokázala i F-35, kdy se během cvičení amerického letectva s názvem Red Flag ukázalo, že F-35 dokáže vidět a zničit letadla 4. generace na vzdálenost, ze které letoun 5. generace samotný nelze odhalit.

F-47 bude potřebovat jak bezkonkurenční rozlišovací senzory s obrovským dosahem, tak přesné zbraně vzduch-vzduch a vzduch-země, odolné proti rušení a schopné překonat dostřel nepřátelských zbraní. F-47 si klade za cíl být na špici v oblasti tepelného managementu, což znamená, že uvnitř zabudovaný motor spolu s regulací emisí výfukových plynů, chladicími technologiemi a potlačovači infračerveného záření nebo technologiemi pro snížení teploty budou pravděpodobně hrát významnou roli.

Létající datové centrum

F-47 bude muset využít bezkonkurenční výpočetní, senzorické a velitelské a řídicí schopnosti založené na umělé inteligenci. Čím rychleji a bezpečněji dokáže integrovaný palubní počítačový systém shromažďovat, organizovat a analyzovat příchozí data z jinak nekompatibilních transportních vrstev a senzorů, tím nebezpečnější pro pomaleji reagujícího protivníka bude.

Díky tomu, že se F-47 NGAD dostane před nebo dovnitř nepřátelského rozhodovacího procesu neboli do jeho smyčky OODA (Observe-Orient-Decide-Act – pozorovat, orientovat se, rozhodovat se, jednat), jak ji slavně popsal plukovník John Boyd, bude schopen vidět jako první, ověřit jako první, střílet jako první a zabíjet jako první. Pokročilá analytika dokáže provádět zachycení cíle, ověřování a párování senzorů se střelcem prostřednictvím řízení palby rychleji než protivník.

Tato palubní umělá inteligence dokáže provádět časově citlivé analýzy v místě sběru dat a dále urychlit vysokorychlostní rozhodování v boji. Stejně tak obrovský výpočetní výkon stroje umožní ovládat drony, tzv. Loyal Wingmeny.

To znamená, že pilotovaný F-47 může operovat v bezpečné vzdálenosti a zároveň ovládat předsunuté drony a bojová kolaborativní letadla v pozici pro pronikání do napadených oblastí, testování, rušení nebo útok na nepřátelskou protivzdušnou obranu a fungovat jako multidoménový letecký senzorový uzel v pozici pro vytvoření bojového cloudu, nebo koordinovat sít vzduch-moře-země-vesmír.

Zdroj: Defense News, National Security Journal, TWZ
Autor/Licence fotografie: F-47, United States Air Force – This image was released by the United States Air Force with the ID 250321-F-AF000-1341 , Public Domain