Ekranoplan, Filip Klasna, obrázek vytvořen pomocí umělé inteligence (ChatGPT), Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

Budou Pacifiku vládnout ekranoplány? USA a Čína oživují sovětskou myšlenku

Na čínských sociálních sítích se v červnu a červenci letošního roku objevily první záběry záhadného čínského ekranoplánu, který získal okamžitě přezdívku „Pochajská příšera“. Zároveň agentura DARPA pracuje na projektu amerického ekranoplánu.

Sověti byli první, ale nedotáhli to do konce

Ekranoplány byly původně vyvíjeny během studené války primárně v bývalém Sovětském svazu. Známým příkladem je „Kaspická příšera“ nebo také ekranoplán třídy Lun, který byl vybaven raketami a určen pro rychlé údery. Po rozpadu SSSR byly tyto projekty uloženy k ledu.

Nový čínský ekranoplán má uspořádání trupu ve tvaru hydroplánu, krátká nosná křídla a výrazný T-ocas se dvěma svislými stabilizátory. Nad křídly jsou umístěny čtyři proudové motory s mírně natočenými tryskami směrem dolů, pravděpodobně kvůli zajištění dostatečného vztlaku v nízké letové výšce nad vodní hladinou. Čínský stroj je opatřen šedým vojenským nátěrem, což může naznačovat primárně vojenské využití, například pro rychlou přepravu jednotek nebo zásob napříč Jihočínským mořem.

Hlavní smysl nového ekranoplánu by tedy mohl být logistický a podpůrný (zásoby, rychlý transport, posily), spíše než hlavní útočný prostředek, přinejmenším v počáteční fázi. Ale zároveň má stroj své limity, protože prostředí, ve kterém může bezpečně a efektivně operovat, je omezené a použití v konfliktním scénáři vyžaduje opatrný přístup kvůli rizikům z radarového a protileteckého úderu.

Skrytý zabiják pro PLAN a US Navy

Výhodou ekranoplánů je, že létají nízko nad hladinou moře. Stroje se pohybují typicky v několika metrech a využívají tzv. ground effect, tedy zvýšeného vztlaku a nižšího odporu vzduchu. Tato vlastnost jim umožňuje dosahovat vyšší efektivity a zároveň je činí obtížněji zjistitelnými pro radarové systémy.

Čína se také výrazně angažuje v oblasti vývoje neortodoxních vojenských prostředků. Od bezpilotních ponorek přes autonomní lodě až po vzkříšení technologií, které byly jinde opuštěny. Zatím není známo, zda se jedná o prototyp určený k testům, protože poslední zmínky o stroji se objevily na konci léta. Čína se již dříve zabývala vývojem menších WIG plavidel i velkého obojživelného letounu AG600. Navíc v posledních letech přetahovala ruské inženýry specializující se právě na ekranoplány.

Americký projekt Liberty Lifter, který vyvíjela známá agentura DARPA pro strategické vojenské přepravy, byl ukončen v červnu letošního roku poté, co do projektu podle webu Air Force Times vložila asi 98 milionů dolarů.

I když DARPA projekt Liberty Lifter ukončila, technologický základ je považován za dostatečně silný. Testy ukázaly proveditelnost, a to je klíčové, protože nejde o čistě teoretickou koncepci, ale funkční návrh. Očekává se, že mnoho z použitých technik (nové kompozity, metody stavby) bude využito v dalších vojenských či průmyslových projektech. To může znamenat, že ekranoplán-koncepty (WIG) nebudou zmrazeny, ale budou „vyvinuty jiným způsobem“.

Pro válku s Čínou by se ekranoplány hodily

Americký projekt ale stále není zcela ztracen. Poté, co DARPA ověřila koncept Liberty Lifteru simulacemi a testováním materiálů, se o svá zjištění podělí s tuzemským průmyslem a Pentagonem. Tento výsledek není v programech DARPA neobvyklý. Ačkoli agentura financuje výrobu demonstrátorů, jejím hlavním cílem je vyvíjet nové technologie a koncepty, aby byly pro armádu atraktivní.

Hrozba, kterou představují čínské balistické a řízené střely pro americké základny, neustále nutí hledat nové operační možnosti pro rozptýlené síly, které jsou vysoce mobilní, a obtížně odhalitelné a zničitelné. Každá složka ozbrojených sil hledá svou vlastní cestu rozvoje. Koncept agilního bojového nasazení předpokládá rozptýlené síly operující z roje ostrovů roztroušených po celém největším oceánu. Těmto ostrovům často chybí jakékoli přistávací dráhy, natož asfaltové ranveje.

V OSINT analýzách se často zmiňuje, že hlavní hodnota by mohla být v logistice díky možnosti rychlého transportu materiálu / sil přes oceán bez nutnosti využívání letišť. To by bylo strategické v konfliktních scénářích (např. ostrovní řetězce, námořní základny) v oblasti Tichého oceánu.

Zdroj: Konflikty.pl, DARPA, TWZ
Autor/Licence fotografie: Filip Klasna, obrázek vytvořen pomocí umělé inteligence (ChatGPT), Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)