Bezpilotní hladinová loď USX-1 Defiant od agentury DARPA, postavená ve spolupráci se společnostmi Serco a Nichols Brothers, dokončila start a první zkoušky, včetně automatického tankování, vysokorychlostního manévrování a autonomního dokování. Uvedl to server Army Recognition.
Moderní USV (Unmanned Surface Vessel) bylo poprvé spatřeno v únoru 2025, kdy byl ve státě Washington podle dobře informovaného webu TWZ spatřen záhadný námořní objekt, který byl posléze identifikován jako nový bezposádkový hladinový dron s označením USX-1 Defiant, vyvinutý Agenturou pro pokročilé výzkumné projekty obrany (DARPA). Tento projekt představuje významný krok v oblasti autonomních námořních technologií s cílem posílit schopnosti US Navy prostřednictvím dlouhodobě operujících bezposádkových plavidel.
Terminátor na moři
Výzkumné oddělení Pentagonu přesouvá svůj účelový demonstrátor NOMARS z konceptu do fáze využití ve flotile. USX-1 Defiant, středně velká bezpilotní hladinová loď navržená od kýlu nahoru tak, aby nikdy nepotřebovala lidskou posádku, měří 55 metrů na délku a má výtlak přibližně 240 metrických tun. DARPA uvádí, že Defiant může bez degradace fungovat za stavu moře 5, přežít vyšší vlny a má ověřené klíčové vlastnosti na moři, včetně automatického tankování, manévrování vysokou rychlostí zhruba 20 uzlů a autonomního dokování a pohybu v přístavu.
Odstraněním kabin, chodeb a všech systémů podpory života je možné se soustředit na energii, chlazení a senzory. Strojní moduly se stávají uzavřenými bloky určenými pro rychlou výměnu v přístavu. Konstrukce se zaměřuje na spolehlivost na moři a odolnost proti neoprávněné manipulaci. Platforma bez posádky je také navržena tak, aby komplikovala vniknutí díky nízkoprofilovým uzavřeným prostorům s omezeným přístupem. Námořnictvo tak získává více dní na moři a řízení flotily je méně omezeno limity lidských zdrojů. Jeho konstrukce umožňuje plnit různé mise, včetně zpravodajských, sledovacích a průzkumných operací, s minimální potřebou údržby. Plavidlo je vybaveno pokročilými senzory a komunikačními systémy, které mu umožňují autonomní navigaci a rozhodování v reálném čase.
Jednou z klíčových vlastností USX-1 je jeho modulární design, který umožňuje snadnou integraci různých systémů a vybavení podle specifických požadavků mise. Tato flexibilita zajišťuje, že plavidlo může být rychle přizpůsobeno různým operačním scénářům, od protiponorkových operací po elektronický boj.
Po dlouhodobé demonstraci na moři hodlá DARPA předat plavidlo kanceláři bezpilotních námořních systémů amerického námořnictva (PMS 406) k přechodu a operačnímu zrání.
Vývoj a testování
Vývoj USX-1 Defiant je součástí širší iniciativy DARPA zaměřené na integraci autonomních systémů do vojenských operací. Předchozí projekty, jako je autonomní podvodní vozidlo Manta Ray, ukazují na rostoucí důraz na bezposádkové technologie v námořních operacích.
Testování USX-1 zahrnuje rozsáhlé námořní zkoušky, během nichž je plavidlo vystaveno různým podmínkám a scénářům, aby byla ověřena jeho spolehlivost a efektivita. Tyto testy jsou klíčové pro identifikaci potenciálních problémů a optimalizaci systémů před nasazením do ostrého provozu.
Program NOMARS (No Manning Required Ship) se odlišuje od tradiční námořní architektury tím, že navrhuje trup lodi bez jakýchkoliv úprav pro lidskou posádku. Odstraněním lidského faktoru z konstrukce lodi se očekávají významné výhody, jako je menší velikost, nižší náklady, vyšší spolehlivost na moři, lepší hydrodynamická účinnost a zvýšená odolnost vůči nepříznivým mořským podmínkám a nepřátelským akcím díky lepší stealth technologii a odolnosti proti manipulaci.
V prosinci 2024 DARPA úspěšně dokončila první test autonomního doplňování paliva na moři, což je klíčový krok k dlouhodobému autonomnímu provozu. Program NOMARS má potenciál efektivně a nákladově výhodně dodat rozšířenou flotilu USV, což by mohlo významně ovlivnit budoucí námořní operace.
Zdroj: DARPA.mil, The War Zone, Army Recognition
Licence fotografie: US Government/ DARPA, Public Domain

