B2 Centauro je modernizovaná verze italského kolového stíhače tanků B1 Centauro, navržená pro zvýšení palebné síly, ochrany a mobility. Jedním z klíčových vylepšení je instalace 120mm/45 kanónu od společnosti Oto Melara, který nahrazuje původní 105mm kanón. Tento nový kanón je schopen používat moderní 120mm munici NATO, včetně podkaliberních střel DM53A1 a víceúčelových střel DM11 s programovatelnou rozbuškou.
Lovec Sovětů
B2 Centauro je přirozeným pokračováním lovce sovětských tanků. Jeho hlavním úkolem bylo poskytnout větší mobilitu italským ozbrojeným silám nasazeným při obraně národního území, pro lov tanků Varšavské smlouvy, které by v hypotetickém konfliktu prorazily obranné linie NATO, pronikly do zadního voje nepřítele, nebo přistály na pobřeží Jaderského moře. Pro tyto požadavky potřebovala italská armáda jiné vlastnosti než tanky používané v Itálii v té době, jako M47, M60A3 Patton a Leopard 1A2. Mobilita, těžká výzbroj a nízká hmotnost měly být přednostmi tohoto nového vozidla. Nové vozidlo bylo představeno italské armádě v roce 1986.
S rozpadem Sovětského svazu a koncem studené války přestal B1 sloužit účelu, pro který byl původně navržen. Centauro se od té doby účastnilo mírových operací a humanitárních operací s NATO a Evropskou unií a vozidlo prokázalo schopnost fungovat jak zimních podmínkách, tak v horkém klimatu Somálska nebo Ománu.
Evoluce představena na Eurosatory 2016
V roce 2015 se zrodila evoluce původního Centaura s označením II a nový kolový stíhač tanků byl odhalen 13. června 2016 na výstavě EUROSATORY a oficiálně byl představen italské armádě dne 19. října téhož roku ve vojenském komplexu Cecchignola.
Pohonná jednotka vozidla je dieselový motor IVECO-FPT VECTOR V8 o výkonu 720 hp, což je o 240 hp více než u B1. Tento motor umožňuje vozidlu dosáhnout maximální rychlosti 110 km/h na silnici a dojezdu až 800 km při plné nádrži o objemu 520 litrů. Motor splňuje emisní normy Euro 3 a je vybaven systémem common rail elektronického vstřikování paliva. Hmotnost vozidla je 30 tun.
Změna doktríny
B2 Centauro byl navržen pro moderní doktrínu Network-Centric Warfare, aby sloužil v misích OOTW (Operations Other Than War) a pro válčení ve městech, kde je kolová platforma mnohem funkčnější než ostatní, pokud jde o mobilitu a palebnou sílu. Stejně tak ale může toto vozidlo zachytit nepřátelský útok do doby, než dorazí hlavní bitevní tanky.
Pancéřování B2 Centauro bylo vylepšeno pomocí modulárního systému, který poskytuje zvýšenou ochranu proti různým hrozbám, včetně improvizovaných výbušných zařízení (IED). Vozidlo je vybaveno pokročilými elektronickými systémy, jako jsou moderní senzory, digitální zaměřovací systémy a vylepšené řízení palby, což umožňuje přesnou střelbu i za pohybu.
B2 Centauro využívá nezávislé zavěšení kol typu McPherson, které zlepšuje jízdní vlastnosti v terénu a přesnost střelby za pohybu. První dvě a čtvrtá kola na každé straně jsou řiditelná, což umožňuje poloměr otáčení pouhých 9 metrů. Díky systému centrálního huštění pneumatik (CTIS) lze tlak v pneumatikách nastavit ve čtyřech různých úrovních podle terénu, což zajišťuje optimální trakci a stabilitu.
Vylepšení B2 Centauro zahrnují také modernizovanou věž HITFACT II, která je vybavena 120mm kanónem a pokročilými systémy řízení palby. Tato věž umožňuje použití široké škály munice NATO, což zvyšuje bojovou efektivitu vozidla. Díky těmto vylepšením představuje B2 Centauro významný pokrok oproti svému předchůdci, B1 Centauro, a poskytuje moderním armádám efektivní a mobilní platformu pro boj s obrněnými hrozbami, humanitární mise nebo pomoc při živelných katastrofách.
Výhody Centaura ocenila i brazilská armáda a v roce 2022 objednala 98 kusů tohoto stroje.
Válka na Ukrajině
Podle dostupných informací portálu EUROMAIDANPRES z února 2025 Itálie údajně zahájila dodávky kolových stíhačů tanků B1 Centauro na Ukrajinu. Italský obranný analytik sdílel na síti X fotografii, která údajně ukazuje jedno z těchto vozidel na cestě na Ukrajinu. Přesný počet dodaných vozidel nebyl zveřejněn a italská vláda zatím oficiálně nepotvrdila tyto dodávky.
Přestože neexistuje oficiální potvrzení o dodávkách B1 Centauro na Ukrajinu, zprávy naznačují, že Itálie možná poskytuje tyto stíhače tanků jako součást širšího úsilí evropských zemí posílit obranné schopnosti Ukrajiny.
Zdroj: tank-encyclopedia.com, iveco-otomelara.com, X.com, EUROMAIDANPRESS.COM
Autor/licence fotografie: Iveco