Společnost Sikorsky zahájila finální montáž prvního vrtulníku Ch-53K King Stallion pro izraelské letectvo, uvedl web Defence Blog.
Proces finální montáže prvního izraelského těžkého vrtulníku Ch-53K je v plném běhu. Podle dobře informovaného portálu Defence Blog byly nedávno spojeny kokpit a kabina stroje ve výrobním závodě společnosti Sikorsky v Connecticutu. O vrtulníky projevil zájem Izrael před několika lety a v roce 2023 došlo k podepsání dohody v rámci programu Foreign Military Sales (FMS). Každopádně Izrael zůstává jediným zahraničním zákazníkem Ch-53K, který byl původně vyvinut pro americkou námořní pěchotu.
Náhrada Ch-53D
Hodnota 12 vrtulníků činí 2 miliardy dolarů. První dva stroje by měly být Izraeli dodány v roce 2028, všechny pak do roku 2030. Původně Izrael zamýšlel akvizici 18 vrtulníků, z rozpočtových důvodů došlo k redukci o 6 strojů. Nicméně není vyloučeno, že Izrael v závislosti na dalších okolnostech další vrtulníky dokoupí.
Ch-53K budou přizpůsobeny operačním potřebám izraelského letectva a mezi hlavní výhody se řadí až třikrát větší užitečná hmotnost než dýchavičné vrtulníky CH-53D. Stalliony však přinesou mnohem více předností, kromě jiného vylepšené schopnosti ve výškách, horku a vysokohorském prostředí a možnost doplňování paliva za letu.
Spolehlivý bojovník izraelského letectva
Ch-53D jsou v provozu izraelského letectva již od roku 1969, je tedy zřejmé, že je nejvyšší čas upgradovat a židovský stát sází na moderní řešení od svého klíčového spojence.
Jak uvedla společnost Sikorsky, po dokončení výroby každého z 12 strojů se vrtulník přesune na samostatnou integrační linku v US, kde přední izraelská zbrojovka Elbit zabuduje do vrtulníku navigační, komunikační a elektronické bojové systémy. Tyto práce pak reálně zvýší cenu stroje na více než 200 milionů dolarů za kus, což z izraelského Stalionu učiní jeden z nejdražších vrtulníků, který kdy zakoupilo izraelské letectvo.
První let Ch-53K se uskutečnil v roce 2015 a byl vyvinut z typu Ch-53E Super Stallion. Pohon stroje zajišťují tři turbohřídelové motory General Electric T408, každý o výkonu 5 600kW. Kapacita stroje činí až 55 vojáků nebo 16 t nákladu. Maximální vzletová hmotnost je 39,91 t. Ch-53K může dosáhnout rychlosti 310 km/h), dosah činí 850 km.
Zdroj: Defence Blog, Lockheed Martin/Sikorsky
Autor/Licence fotografie: Lockheed Martin media site, Public Domain

