Rusku byla dodána nová várka stíhačů Su-34M. Moskva však současně musí počítat ztráty svého stíhacího bombardéru, Ukrajině se daří tyto stroje zdárně likvidovat.
Rusko se snaží zaměřit na výrobu letounů Su-34, stroj hraje důležitou a možno říct nezastupitelnou roli v dálkových bombardovacích misích s naváděnou municí. Jak informoval dobře obeznámený web Defence Blog, Sjednocená letecká korporace (OAK) dodala ruským Vzdušně-kosmickým silám další várku stíhacích bombardérů Su-34M. Nicméně ani Rusko nemůže zastřít, že se musí potýkat v poslední době se značnými ztrátami svého letounu.
Odepsané stroje Su-34
Podle odhadu různých zdrojů včetně amerického magazínu National Interest muselo už Rusko odepsat 35 stíhačů Su-34, což je asi čtvrtina jeho předválečných kapacit (140). Ukrajině se daří ruské stíhací bombardéry úspěšně vyřazovat. Její drony například zaútočily v noci 27. června na stroje Su-34 nacházející se na letecké základně Marinovka ve Volgogradské oblasti. Satelitní snímky následně potvrdily zničení dvou Su-34 a poškození dalších dvou. Ještě předtím podnikla Ukrajina úder na letiště Morozovsk situovaném v ruské Rostovské oblasti. Několik letounů Su-34 bylo zasaženo drony.
Jak nahradit Su-34?
To vše vede Moskvu k úvahám, jak stroje nahradit. Jak píše magazín Military Watch Magazine, v roce 2024 bylo dodáno 6 várek stíhačů, ruskému průmyslu se podařilo více než zdvojnásobit výrobu Su-34 na téměř 30 kusů ročně. Při tomto tempu výroby ruské letectvo očekává, že do začátku příští dekády mu bude dodáno více než 300 kusů navzdory válečným ztrátám.
V závislosti na směnných kurzech dolaru se výrobní náklady na letouny odhadují na méně než 15 milionů dolarů, píše dále magazín Military Watch Magazine. Navíc exportní ceny pro novější varianty jako Su-34M jsou nízké a tudíž dostupné pro zahraniční kupce. Jako příklad můžeme uvést třeba Alžírsko, které si již v roce 2019 nasmlouvalo nejen ruské letouny Su-34M, ale také Su-35 a Su-57. Rusko nabídlo africké zemi, pro niž to bude znamenat zásadnější modernizaci či přestavbu jeho letectva, cenu pod 10 milionů dolarů za jeden kus Su-34. Výše řečené jinými slovy znamená, že náhrada stíhacího bombardéru Su-34 je pro Rusy cenově dostupná.
Su-34 jako klíčový, ale také problémový článek
Su-34 představuje nejen pro vedení války na Ukrajině jeden z klíčových článků ruského letectva. Jedná se o dvoumístný dálkový stíhací bombardér, který byl vyvinut z typu Su-27UB. První let stroje se uskutečnil na jaře 1990, do služby byl však zařazen až v roce 2014. Su-34 je určen k ničení pozemních a námořních cílů na velkou vzdálenost, je schopen provádět útoky i proti vzdušným cílům. Maximální rychlost je 1 900 km/h, dolet činí 1 100 km.
Mezi výhody letounu patří především velký dolet díky objemným palivovým nádržím a možnosti tankování za letu. Může proto přesnými útoky udeřit hluboko v týlu nepřítele. Ruští konstruktéři také věnovali patřičnou pozornost ochraně posádky, kabina je vyrobena z titanového pancíře. Široká škála výzbroje je další výhodou, stroj může nést přes 8 tun zbraní, klasické i přesně naváděné bomby, střely vzduch–země, protilodní i protiradarové rakety. Pokud hovoříme o nevýhodách, nemá Su-34 profilaci stealth a má velkou radarovou stopu, což jej činí ve vzduchu detekovatelným a tudíž zranitelným. Nemá tak kvalitní avioniku jako jeho západní protějšky, je těžký a také provozně náročný.
Zdroj: Military Watch Magazine, Defence Blog
Autor/Licence fotografie: Autor: Oleg V. Belyakov – AirTeamImages, CC BY-SA 3.0

