Stíhací letouny F-16 Fighting Falcon jsou známé svou všestranností a schopností plnit širokou škálu bojových úkolů. Nedávno americké námořnictvo oznámilo, že je připraveno pomoci tyto letouny vybavit pokročilými protilodními střelami AGM-158C Long-Range Anti-Ship Missile (LRASM), což významně zvýší jejich schopnost zasahovat námořní cíle na velké vzdálenosti.
Co je zač AGM-158C LRASM
AGM-158C LRASM je autonomní, podzvuková protilodní střela navržená tak, aby překonala moderní obranné systémy nepřátelských plavidel. Její konstrukce vychází z letecké střely AGM-158B JASSM-ER, avšak s významnými úpravami pro námořní operace. LRASM je odvozen z rodiny AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM). JASSM již byl integrován do F-16C/D.
Klíčové vlastnosti střely LRASM
Délka: 4,27 metru
Hmotnost: 1 000 kg
Bojová hlavice: WDU-42/B o hmotnosti 450 kg
Pohon: proudový motor Williams F107-WR-105
Rychlost: podzvuková, přes 927 km/h
Dolet: přes 370 km
Střela je vybavena pokročilým naváděcím systémem, který kombinuje pasivní radarové senzory a infračervené senzory pro přesné zaměření cíle v prostředí s vysokým rušením. Díky technologii stealth je její detekce protivníkem značně ztížena.
Historie vývoje LRASM
Vývoj střely LRASM byl zahájen v roce 2009 agenturou DARPA ve spolupráci s americkým námořnictvem. Cílem bylo vytvořit protilodní střelu dlouhého doletu schopnou překonat pokročilé obranné systémy protivníka. Původně byly plánovány dvě verze střely:
LRASM-A: podzvuková střela založená na AGM-158B JASSM-ER
LRASM-B: nadzvuková střela s kombinovaným raketovým a náporovým motorem
V lednu 2012 byl vývoj verze LRASM-B zrušen kvůli vysokým technologickým rizikům a pokračovalo se pouze ve vývoji verze LRASM-A.
Klíčové milníky ve vývoji LRASM
Červenec 2013: úspěšné testy odpalování z vertikálního vypouštěcího systému Mk 41
Srpen 2013: první letový test s úspěšným zásahem pohyblivého námořního cíle
Listopad 2013: úspěšný test s dosažením maximálního doletu a zásahem cíle
Únor 2015: úspěšný test nízkoúrovňového letu s vyhýbáním se překážkám
Duben 2017: první úspěšné odpálení z letounu F/A-18E/F Super Hornet
V srpnu 2015 bylo střele LRASM oficiálně přiděleno označení AGM-158C. V červenci 2017 byla zahájena sériová výroba s objednávkou 23 střel v rámci první série.
Integrace LRASM do výzbroje F-16
Pro F-16 amerického letectva by LRASM mohl být obzvláště významným přínosem z hlediska budoucích konfliktů. Viper má schopnost nést protilodní řízené střely AGM-84 Harpoon, podle serveru The War zone žádné letouny F-16 amerického letectva tyto zbraně k dispozici nemají. Harpoon Block II+ je v současné době ve výzbroji námořnictva, které zase naopak nedisponuje stroji F-16.
Ještě důležitější je, že AGM-158C má stealth design, kterým Harpoon nedisponuje, a má řadu dalších pokročilých funkcí, včetně schopnosti vysoce autonomního plánování trasy podporované sadou elektronických podpůrných opatření (ESM). Jako takový může LRASM automaticky změnit svůj kurz v reakci na náhlý výskyt hrozeb a také lépe najít svůj cíl prostřednictvím jeho radiofrekvenčních emisí. V terminální fázi letu se střela přepne na pasivní infračervený senzor, který nevyzařuje radiofrekvenční emise, aby je nepřítel mohl detekovat, a je imunní vůči radiofrekvenčnímu rušení, na rozdíl od aktivního radarového vyhledávače střely Harpoon.
Integrace střely LRASM do výzbroje letounů F-16 představuje významný posun v jejich schopnostech. Díky této modernizaci budou F-16 schopny zasahovat vysoce chráněné námořní cíle na velké vzdálenosti, čímž se zvýší jejich operační flexibilita a efektivita v námořních operacích. Tato modernizace také reflektuje rostoucí důraz na posílení protilodních schopností v reakci na modernizaci námořních sil potenciálních protivníků.
Pro LRASM by integrace do celosvětově rozšířené F-16 se stále rostoucím počtem operátorů mohla otevřít nové exportní příležitosti.
Zdroj: The War Zone, Task and Purpose
Autor/Licence fotografie: U.S. Air Force photo by Senior Airman Patrick Sullivan, Public Domain
Lockheed Martin