Americké letectvo se poučilo z nákladných chyb programu F-35 a při vývoji nového stíhacího letounu F-47 zvolilo odlišný přístup. Generál David Allvin, náčelník štábu amerického letectva, podle serveru Defence News nedávno zdůraznil, že díky většímu vlastnictví technologií armádou a otevřenější architektuře bude možné F-47 snadněji a rychleji modernizovat než F-35.
F-35 je drahá lekce
Program F-35, známý jako Joint Strike Fighter, se potýkal s řadou problémů. Jedním z hlavních byla skutečnost, že Lockheed Martin si ponechal vlastnická práva k technickým údajům, což omezilo schopnost letectva provádět údržbu a modernizace bez závislosti na výrobci. Tento model, nazývaný “Total System Performance Responsibility”, vedl k dlouhodobé závislosti na dodavateli a omezené flexibilitě při úpravách letounu.
Navíc program F-35 čelil výraznému nárůstu nákladů. Podle zprávy Government Accountability Office (GAO) z roku 2021 se celkové náklady na životní cyklus F-35 odhadují na více než 1,7 bilionu dolarů, přičemž náklady na údržbu tvoří přibližně 1,3 bilionu dolarů. Problémy s dodavatelským řetězcem a technické potíže vedly k tomu, že dostupnost letounů byla často pod požadovanou úrovní.
F-47 bude znamenat nový přístup
Na základě těchto zkušeností se letectvo rozhodlo pro odlišný přístup při vývoji F-47, který je součástí iniciativy Next Generation Air Dominance (NGAD). Hlavní změnou je větší kontrola nad technickými aspekty letounu. Letectvo vlastní architekturu a klíčové technologie, což umožňuje rychlejší a flexibilnější modernizace bez nutnosti spolupráce s původním dodavatelem.
Generál Allvin uvedl, že díky tomuto přístupu budou aktualizace probíhat “rychlostí softwaru, nikoli hardwaru”, což znamená, že modernizace budou moci být implementovány rychleji a efektivněji. Tento model také umožňuje zapojení různých dodavatelů do vývoje a údržby, čímž se snižuje riziko monopolního postavení jednoho výrobce.
Technologické inovace a spolupráce s drony
F-47 bude vybaven pokročilou technologií stealth, schopností dosahovat rychlostí přes Mach 2 a doletu přibližně 1 825 km. Letoun F-47 bude také schopen spolupracovat s bezpilotními letouny, jako jsou YFQ-42 a YFQ-44, které budou plnit podpůrné a průzkumné mise. Tato kombinace manned-unmanned teaming (MUM-T) zvyšuje operační flexibilitu a efektivitu nasazení.
Tento nový přístup k vývoji stíhacích letounů představuje významný posun v americké vojenské strategii, který by mohl sloužit jako model pro budoucí projekty v oblasti obrany a snížit problémy s dodržováním cen.
Zdroj: Defence News, The Wall Street Journal
Autor/Licence fotografie: US Air Force