Torpédoborce plánované třídy DDG(X) jsou navrženy tak, aby nahradily starší třídu Arleigh Burke z jednoduchého a prostého důvodu. Trup třídy Burke prostě nemá prostor pro růst a další inovace.
Nejnovější lodě třídy Flight II již fungují na hranici svých možností, na samé hranici výkonu, chlazení a hmotnosti. Tato třída tedy nemůže podporovat novou generaci radarů, senzorů a energetických zbraní, které bude americké námořnictvo muset v budoucnu nasadit.
Protivník v Pacifiku je dál
Čína mezitím poslala na moře větší hladinové bojové lodě, jako je Typ 055. Ty jsou vybaveny větším počtem vertikálních raketových sil, mají větší výkon a lepší radarové systémy.
Jediný způsob, jak může americké námořnictvo držet krok s Čínou, je nasadit vlastní větší lodě, které poskytnou elektrickou energii a fyzické rezervy potřebné pro současné, vznikající i budoucí bojové systémy. Problémem však je, že větší a schopnější loď obvykle znamená dražší loď, která je později nasazena. Po překročení nákladů a problémech se spolehlivostí lodí třídy Zumwalt a předčasném vyřazení z provozu bojových lodí Littoral Combat Ship čelí nyní i DDG(X) velkému tlaku, aby se nestala dalším problémovým programem US Navy.
Proč US Navy potřebuje DDG(X)
DDG(X) bude výrazně větší a výkonnější než dnešní torpédoborce. Očekává se, že loď dosáhne výtlaku zhruba 14 000-15 000 tun, což je asi o 50 % více než Flight III Burke. Větší trup dává námořnictvu jednu vlastnost, kterou Burke již nemůže poskytnout – více prostoru a výkonu pro budoucí systémy. DDG(X) je proto navržena s ohledem na tuto skutečnost, nabízí již nyní více prostoru a zároveň dává větší možnosti růstu. To znamená, že připravovaná platforma poskytne další prostor pro růst hmotnosti a fyzický prostor pro elektrické energetické systémy, které by mohly být přidány v příštích několika desetiletích plánované životnosti torpédoborců.
Elektrické systémy jsou ve skutečnosti klíčovou a významnou součástí tohoto nového systému. DDG(X) by měla používat aktualizovanou verzi integrovaného energetického systému, který se nachází na torpédoborcích třídy Zumwalt. Dostatečné množství elektrické energie bude směřováno tam, kde je potřeba. Ať už do pohonu, senzorů nebo zbraní. To je důležité, protože budoucí radary, systémy elektronického boje a potenciální palubní lasery by mohly spotřebovávat stovky kilowattů energie nebo i více. Lodě Arleigh Burke to nedokážou.
Čínské lodě Typu 055 disponují 112 vertikálními vypouštěcími sily (VLS). Ta jsou rozdělena do dvou baterií, 68 vpředu a 48 vzadu. Americké námořnictvo údajně vyhodnocuje základní vybavení nových torpédoborců 96 standardními sily VLS a možností zahrnutí větších odpalovacích zařízení pro hypersonické zbraně.
Problémy, kam se americký admirál podívá
Ačkoli má DDG(X) vyřešit řadu významných existujících problémů, nesou s sebou také velká rizika. Na vrcholu tohoto seznamu jsou především náklady. Odhad Rozpočtového úřadu Kongresu uvádí pravděpodobnou cenu za loď přibližně 4,4 miliardy dolarů, což je zhruba o třetinu více než dřívější odhady námořnictva. Využívání nových technologií tak přináší nové otazníky a současně nejistoty. Integrovaný energetický systém a další hlavní komponenty nemusí dosáhnout plné funkčnosti před zahájením detailních projekčních prací, což zvyšuje pravděpodobnost přepracování plánů nebo zpoždění.
A pak je tu i problém s průmyslovou základnou, který přetrvává u více programů. Obě velké americké loděnice pro výstavbu torpédoborců, Bath Iron Works a Huntington Ingalls jsou již vytíženy výrobou lodí třídy Arleigh Burke a pracemi na balistických ponorkách třídy Columbia. Nedostatek pracovní síly a omezená kapacita tyto programy zpomalují již nyní a nepochybně v důsledku toho ovlivní i DDG(X).
Aby program DDG(X) uspěl, musí námořnictvo prokázat, že dokáže kontrolovat náklady, řídit kapacitu loděnic a vyhnout se úskalím minulých programů lodí nové generace. Do jaké míry je to však skutečně v jeho schopnostech?
Zdroj: National Security Journal, USNI News, TWZ
Autor/Licence fotografie: Torpédoborec DDG(X), U.S. Naval Sea Systems Command/PEO Ships, Volné dílo

