Sjednocená letecká korporace (OAK) opět odložila rozhodnutí o zahájení sériové výroby letounu včasné výstrahy A-50. Otázkou je, kdy bude spuštěna, protože překážek existuje hned několik.
Sériová výroba letounu včasné výstrahy (AWACS) A-50 se opět musela odložit, informoval web United 24 Media. V roce 2024 oznámil ředitel korporace Rostech Sergej Čemezov, že dojde k obnovení výroby tohoto letounu, jehož první let se uskutečnil již v roce 1978. Čemezov dále uvedl, že na obnově výroby existuje zájem ze strany jak ruského letectva, tak potenciálních zahraničních zákazníků. Počítalo se rovněž se sériovou výrobou stroje, nicméně ta se v dohledné době nespustí, protože pro ni neexistují objektivní podmínky. Server The War Zone si všímá, že opětovné uvedení letounu Berijev A-50 do výroby celkově odráží velké problémy existující v ruském leteckém průmyslu jako takovém.
A-50 ničí Ukrajina
Důvodů je přitom několik. Sama OAK se odvolala na blíže nespecifikované technické potíže a také zpoždění ve vývoji. V úvahu je třeba rovněž brát omezené kapacity a finanční problémy ruského obranného průmyslu. Nicméně Rusko také počítá ztráty A-50. Ukrajině se podařil v rámci Operace Pavučina mimořádně efektivní úder na ruské letecké základny. Kromě toho, že byly zasaženy bombardéry Tu-95, Tu-160 a Tu-223, v hledáčku ukrajinských bezpilotních kvadrokoptér se objevily také stroje A-50. Nedosti na tom, Ukrajině se podařilo údajně zasáhnout i výrobce letounu Berijev ve měst Taganrog.
Tyto problémy názorně dokladují, že Rusko má problémy s udržováním strategicky důležité platformy, která měla být odpovědí na americký stroj E-3 Sentry. Ukrajinci těží především z faktu, že právě A-50 jsou nejen na zemi zvlášť zranitelné. Minulý rok se podařilo ukrajinským obráncům sestřelit tyto 2 letouny.
Odepsané stroje přitom představují pro Rusko vážnou ránu. Proto se rozhodlo přesunout svou flotilu A-50 dál od frontové linie, aby se vyhnulo jejich ztrátám. Nicméně ani to nepomohlo, protože Ukrajincům se podařilo zlikvidovat A-50 pomocí staršího protivzdušného systému S-200 asi 170 km od frontové linie. Jak uvádí web United 24 Media, Rusko má k dispozici pouze 7 operačně nasaditelných A-50, přičemž 1 prochází rozsáhlými opravami. A to je v současné době málo.
Sankce znesnadňují modernizaci
Rusko také v tomto ohledu doplácí na sankce, protože kvůli vývozním omezením nemá Moskva přístup ke klíčovým radarovým a elektronickým komponentům. To na druhé straně znesnadňuje modernizační proces A-50 tak, jak by si Rusko přálo. I když utrpělo ztráty A-50, jeho vojenští představitelé stále zdůrazňují důležitost letounů včasné výstrahy na bojišti. V případě Ruska hrají A-50 velmi důležitou úlohu, protože adekvátní náhradu za ně kromě zatím nemá.
Rusko sice spoléhalo na nákladný projekt A-100 Premjer, leč ten je sužován kromě sankcí uvalených na Rusko i dalšími významnými potížemi, a tak s jejich nasazením nemůže Moskva v dohledné době počítat.
Zdroj: United24 Media, The War Zone
Autor/Licence fotografie: Mil.ru, CC BY 4.0

