Na ukrajinské bojiště může zamířit italský stíhač tanků Centauro

Ukrajina stále potřebuje pravidelný přísun vojenské pomoci proti ruskému agresorovi. Na pomoc mohou přijít italská vozidla B1 Centauro. Ukrajina svádí s ruskými invazory líté boje již tři roky, potřebuje proto další dodávky vojenského materiálu všeho druhu. Jak informuje dobře informovaný server Defence Blog, na ukrajinské válčiště míří také osmikolový stíhač tanků italské provenience B1 Centauro. Je výrazem zvýšené evropské snahy kompenzovat americkou vojenskou pomoc.

Ostatně na Twitteru se už objevily fotografie převáženého stroje, jak putuje k ukrajinským obráncům. Toto tvrzení podporuje také magazín National Interest. Na každý pád zatím ještě nevíme, v jakém množství Italové na Ukrajinu vypravují.

Italské stíhače tanků jako ukrajinská posila

Jestliže by se Centaury staly součástí ukrajinské armády, posílilo by to významněji jejich kapacity v oblasti stíhačů tanků. Jedná se o osmikolovou obrněnou platformu, která vstoupila do služby v roce 1991. Byla vyvinuta jako náhrada za tehdy již dýchavičné americké tanky M47 Patton. Nová platforma měla chránit pobřeží Jaderského moře a také území, kde by mohly během pozdního období studené války hrozit výsadky Varšavské smlouvy.

Vojenští odborníci připomínají, že Centaury připomínají svou charakteristikou francouzská vozidla AMX-10RC, které Paříž dodala Ukrajincům, a jež mohou být využitelná nejen v roli stíhače tanků, ale jako průzkumný stroj či jako prostředek, jenž je schopen rovněž poskytovat palebnou podporu. I když je Centauro pacéřován relativně lehce, kompenzuje si to svou rychlostí.

Bylo vyrobeno okolo 500 vozidel, které slouží jak v italské armádě, tak například španělské, jordánské či ománské. O stroje projevila vážný zájem Brazílie, která v srpnu minulého roku obdržela vozidla ve verzi Centauro II k testovacím účelům. Brazílie si ukázala na italská vozidla již v roce 2022.

Systém řízení palby jako v hlavním bitevním tanku Ariete

Za vývojem vozidla stojí známá italská zbrojovka OTO Melara a Iveco. Stroj o hmotnosti 24 tun tvoří čtyřčlenná posádka, pohání jej dieselový motor Iveco o výkonu 382 kW s plně automatickou převodovkou s pěti rychlostními stupni vpřed a dvěma pro jízdu vzad. Centauro dokáže vyvinout rychlost 110 km v hodině, dojezd činí 800 km.

Jestliže hovoříme o výzbroji vozidla, je osazeno 105 mm kanonem OTO Melara, respektive 120 mm v případě varianty Centaura II. Komplementem k hlavní výzbroji jsou 2 kulomety ráže 7,62 mm. Centauro je vybaven systémem řízení palby TURMS. Ten je ostatně zabudován do italského hlavního bitevního tanku Ariete.

Do vozidla je zabudována instalována integrovaná klimatizace, která posádce umožňuje provozovat vozidlo s venkovní teplotou v rozmezí -30 až +44 stupňů. Centaury jsou vybaveny zařízením pro noční vidění. Za zmínku stojí i ochrana proti střelbě z ručních zbraní ráže 12,7 mm, 20 mm vpředu a střepinám z granátů.

Nasazení Centaurů

Co se týče nasazení italských vozidel na válčišti či ozbrojeném konfliktu, bojový křest si odbyla v roce 1993 v Somálsku v rámci akce Restore Hope. Centaury se zapojily také do mnoha misí v zemích bývalé Jugoslávie v rámci misí SFOR, KFOR a IFOR. Jejich prozatím poslední bojovou zastávkou se stal Irák, kdy se Itálie spolu s dalšími evropskými partnery podílela v roce 2003 na invazi do něj. Pokud by Ukrajina dostala z Itálie Centaury, byla by právě tato horká půda další bojovou štací italského stíhače tanků.

Zdroj: Defence Blog, National Interest
Licence fotografie: Oscar in the middle – flickr, CC BY-SA 2.0