Ministerstvo obrany pokračuje v modernizaci armády, jejíž důležitou součástí budou napříště také švédská bojová vozidla pěchoty CV90, jichž si ČR nasmlouvala celkem 246.
Při procesu postupné modernizace armády je nutno také přihlížet k našim aliančním závazkům. Jedním z nich je ten, že ČR má vybudovat těžkou pozemní brigádu do roku 2026. Její součástí mají být právě i bojová vozidla pěchoty. ČR nakoupila 246 kusů, hodnota kontraktu činí 59,7 mld. korun. Nicméně původní požadavek zněl na 210 obrněnců. Je třeba říct, že ČR ušetří 505 milionů korun díky tomu, že se při jejich akvizici spojí se Slovenskem. Podle aktuálního harmonogramu se počítá s tím, že prvních 10 vozidel dostane ČR v roce 2026, dodávky pak mají pokračovat až do roku 2030.
Smlouva současně zajišťuje minimálně 40% podíl českého obranného průmyslu na zakázce. Na ní bude například participovat společnost EVPÚ Defence. Česká CV90 tak budou vybavena systémem detekce laserového a radarového ozáření LAWAREC, dále systémy Gladius, Lazar a velitelským zaměřovačem CMS-1. Dále se do projektu zapojí firma Excalibur Army, Meopta, VR Group či Agados.
Vozidlo do 21. století
Po neúspěšném tendru, kdy původně o zakázku projevili zájem čtyři zájemci, se rozhodla ministryně obrany Jana Černochová soutěž zrušit a akvizici realizovat metodou mezivládní dohodou se Švédskem, aby se celý proces urychlil. Nákupem těchto vozidel, která perspektivně nahradí dýchavičné stroje BVP-2 ještě ze sovětských časů, získá armáda vyspělý zbraňový prostředek, který odpovídá standardům pro bojiště 21. století. Především se však česká armáda může těšit na vozidlo, které již bylo prověřeno v boji a je používáno řadou dalších evropských zemí. Ostatně o jeho kvalitách hovoří čísla, kdy jich výrobce dodal přes 1 300 v 17 modifikacích do 7 evropských států.
Odolnost, spolehlivost, vysoký stupeň ochrany
O jaké vozidle vlastně hovoříme? CV90 se začalo vyvíjet v druhé polovině 80. let společnostmi Hägglunds a Bofors v těsné spolupráci se švédskou vládní vyzbrojovací agenturou FMV (Försvarets Materielverk). Vývoj pokračuje dál ve společnosti BAE Systems Hägglunds AB. Při konstrukci vozidla byly zohledněny především požadavky na mobilitu stroje, které bylo navrženo pro podmínky subpolárního podnebí, dále vysoký stupeň ochrany, odolnost a spolehlivost. To vše v kombinaci s velmi slušnou palebnou silou a vysokým modernizačním potenciálem. Prototypy čekalo rozsáhlé testování v letech 1988-1991.
Vozidlo pohání dieselový vidlicový osmiválec o výkonu 410 kW, 750 kW v případě verze MkIV. V této souvislosti je třeba zmínit, že BAE Systems zvažuje osadit CV90 hybridním elektrickým systémem. Jednak by se tím jeho spotřeba snížila o zhruba 10-30%, jednak výrobce zohledňuje i ekologický rozměr. CV90 může vyvinout maximální rychlost 70 km/h, dojezd činí na silnici 900 km. Stroj tvoří 3 členové posádky a poskytuje další prostor (celkem 8 míst) pro vojáky.
Jestliže je řeč o výzbroji stroje, standardně používá kanon ráže 40 mm Bofors L/70 jako hlavní zbraň, nicméně česká armáda volila ráži 30 mm. Komplementární výzbrojí je pak kulomet Ksp m/39 ráže 7,62 mm, respektive FN MAG ráže 7,62 mm. Do vozidla je zabudováno 6 granátometů či protitanková řízená střela Spike s kumulativní bojovou hlavicí (HEAT).
Pokud hovoříme o ochraně, na ni kladl výrobce zvláštní důraz. Čeští vojáci budou mít zajištěnu ochranu na špičkové úrovni podle nejpřísnějších norem standardů. CV90 je chráněno proti minám či improvizovaným výbušným zařízením (IED). S každou generací CV90 došlo ke zvýšení užitečného zatížení a odpovídající úrovně ochrany.
Vozidlo bojem prověřené
Na začátku jsme hovořili o tom, že CV90 je bojem prověřené vozidlo. CV90 se účastnilo například války v Afghánistánu, mise OSN v Libérii v roce 2004, kam Švédsko vyslalo 13 kusů. V Afghánistánu se CV90 v norských barvách „ke slovu“ dostalo až v roce 2007. Stroje figurovaly v přímém bojovém střetu s islamistickým hnutím Tálibán v operaci Harekate Yolo. A vedly si v bitvě více než úspěšně.
Švédské stroje i na Ukrajinu
V roce 2010 nasadilo do tuhých bojů s Tálibánci CV90 také Dánsko. Zde se projevila velmi dobrá ochrana vozidel, když utrpěla několik zásahů IED, nicméně ve dvou případech posádky vyvázly bez zranění. Výrobce dodává stroje i Ukrajincům v jejich boji proti ruským agresorům. Severská země poskytla Kyjevu několik desítek CV90. Ukrajina již dříve projevila zájem o 1 000 kusů, které by společně vyráběla se Švédskem.
Ještě zmiňme, že o pořízení švédských obrněnců uvažuje i Litva. Během zasedání Rady obrany státu v říjnu 2024 byl představen podrobný plán na akvizici více než 100 strojů pro litevské ozbrojené síly. Pokud by se tak stalo, vybaví jimi Litva dva mechanizované prapory a mohly by kooperovat s tanky Leopard 2A8. Litva podepsala smlouvu na dodání 44 kusů v prosinci minulého roku.
CV90 tak budou bez nadsázky představovat pro českou armádu přestup z nižší soutěže do té nejvyšší, kdy začnou postupně nahrazovat již zcela nevyhovující flotilu vozidel BVP-2.
Zdroj: Army Recognition
Autor/Licence fotografie: BAE Systems Hägglunds AB