Trumpova kritika Indie a jejích obchodních vazeb s Ruskem, která vyeskalovala zavedením 25% cel na indické zboží, se zřejmě začíná jevit jako kontraproduktivní. Indie s Ruskem nechce v žádném případě omezovat vztahy, ba naopak, obě země potvrdily společné plány na průzkum a rozvoj strategicky důležité Severní mořské cesty.
Trump se od svého nástupu do Bílého domu několikrát ostře vymezil vůči Indii. Vadí mu především její vojenské a obchodní vazby na Rusko, nezamlouvá se mu ani skutečnost, že Dillí stále odebírá ruský plyn. V červenci oznámil, že zavádí 25% clo na indické výrobky a pohrozil tím, že je může zdvojnásobit, pokud bude Dillí i nadále nakupovat ruskou ropu a také zbraňové systémy. K vyhrocené kritice se rovněž přidal i ministr financí Scott Bessent.
Je třeba říct, že indické nákupy ruské suroviny dramaticky vzrostly po vypuknutí rusko-ukrajinské války, předtím se nejednalo o žádná vysoká čísla, jak informuje web Times of India. Rusko je v současné době největším dodavatelem ropy pro Indii. Dillí obhajuje své právo nakupovat ruskou ropu jako samozřejmé a poukazuje na to, že cla, která uvalily na zemi USA, jsou nepřiměřená. Indie se nechce každopádně nechat Washingtonem zastrašit, píše portál The Eurasiantimes.com.
Sever je klíč
Nicméně nejnovější kroky amerického prezidenta mohou sklidit v budoucnu pro Washington trpké ovoce, protože Dillí a Moskva budou usilovat o společné rozvíjení strategicky důležité Severní mořské cesty a Mezinárodního severojižního dopravního koridoru (INSTC), jak potvrdil ruský místopředseda vlády a bývalý ministr průmyslu Denis Manturov. A proč je Severní mořská cesta tak důležitá? Především proto, že hovoříme o nejrychleji rostoucím světovém mořském koridoru, přičemž objem nákladní dopravy v letech 2016-2021 vzrostl šestkrát. Severojižní koridor zaujímá asi 7 200 kilometrů a slouží jako mnohostranná obchodní trasa, která prochází Íránem, Kaspickým mořem a Indickým oceánem, než dosáhne do Evropy.
Rusko se chce každopádně v ovzduší stále trvající války na Ukrajině v těchto obchodních trasách více strategicky angažovat. V červenci 2024 navštívil Rusko indický premiér Naréndra Módí a výsledkem jednání bylo schválení spolupráce o rozvoji lodní dopravy mezi oběma zeměmi právě přes Severní mořskou cestu. V říjnu téhož roku se uskutečnilo první setkání rusko-indické pracovní skupiny pro spolupráci v oblasti Severní mořské cesty.
Indie a Rusko jako nerozluční „partneři“
Rusko se chce zaměřit hlavně na dokončení infrastruktury INSTC, hlavním cílem projektu je pro Moskvu dosáhnout propojení Indie a Ruska přes Írán. Spolupráce Indie a Ruska ohledně koridoru ani Severní mořské cesty není ničím novým, ale dlouhodobě rozvíjeným pragmatickým řešením. Moskva chce aktivně a vědomě Indii v Arktidě zainteresovat jako nového partnera ve stavbě nových nejaderných ledoborců místo Číny. To je zároveň i vyjádřením indických aspirací v Arktidě, které v poslední době rostou. Indický zájem o Arktidu hraje pro Dillí důležitou obchodní roli, protože cílem je diverzifikace obchodních tras tak, aby do země rychleji z Ruska putovala ropa, uhlí a zkapalněný zemní plyn. Prohlubující se spolupráci pak mají orazítkovat zvažované dohody týkající se oprav plavidel v indických loděnicích a polárním výcviku indických námořníků.
Spolupráce Indie a Ruska na obou projektech v sobě skýtá velký potenciál, zároveň se Moskva snaží kompenzovat západní sankce a více se přichýlit k Indii jako svému dlouhodobému obchodnímu a vojenskému partnerovi. Zároveň může tato spolupráce ve svých důsledcích Indii oddálit USA, které například chtěly nabídnout Dillí své stíhačky F-35, jenže nepochodily. Mimo jiné i z důvodu, že ruský partner upřednostňuje lokální výrobu, a požaduje přístup k technologiím.
Zdroj: Eurasiantimes.com, Times of India
Autor/licence fotografie: Kiselev d – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0

