V 80. letech 20. století, během vrcholící studené války, Spojené státy americké čelily rostoucím obavám z možného jaderného útoku ze strany Sovětského svazu. V reakci na tuto hrozbu schválil prezident Ronald Reagan 19. prosince 1986 plán na vývoj železničního systému pro rozmístění části mezikontinentálních balistických raket Peacekeeper (ICBM).
Bílý dům neexistuje, ale Spojené státy opětují raketový úder
Tento ambiciózní projekt, známý jako Peacekeeper Rail Garrison, měl za cíl zvýšit přežití amerického jaderného arzenálu tím, že by rakety byly neustále v pohybu na železniční síti Spojených států, čímž by se minimalizovala šance jejich zničení při prvním úderu protivníka.
Plán počítal s nasazením 50 raket Peacekeeper na 25 vlaků, přičemž každý vlak měl nést dvě rakety. Každý z těchto vlaků by se skládal ze dvou lokomotiv, dvou vozů pro bezpečnostní personál, dvou odpalovacích vozů s raketami, jednoho řídicího vozu, jednoho palivového vozu a jednoho údržbového vozu. Odpalovací vozy byly navrženy tak, aby raketa byla umístěna v odpalovací tubě uvnitř vozu, která by se v případě potřeby vztyčila a umožnila odpálení rakety přímo z železniční tratě. Celková délka odpalovacího vozu byla 87 stop (přibližně 26,5 metru) a plně naložený vážil přes 520 000 liber (asi 235 000 kilogramů).
Rozpad říše zla znamenal konec vlaku posledního soudu
Vlaky měly být umístěny v krytech na základnách Strategického letectva USA (Strategic Air Command) po celých Spojených státech, kde by byly v neustálé bojové pohotovosti. V případě zvýšení hrozby by tyto vlaky mohly být rychle rozmístěny na národní železniční síť, což by značně ztížilo nepříteli jejich sledování a zničení.
Vývoj systému Rail Garrison byl schválen pro plný rozvoj v roce 1988 s plánovaným počátečním operačním nasazením v roce 1991. Nicméně, s koncem studené války a rozpadem Sovětského svazu v roce 1991 byl projekt zrušen. Všechny vyrobené rakety Peacekeeper byly nakonec umístěny do stacionárních sil.
Navzdory zrušení projektu zůstává Peacekeeper Rail Garrison fascinujícím příkladem inženýrské inovace a strategického myšlení během jednoho z nejnapjatějších období moderní historie. Jeden z prototypů odpalovacího vozu je dnes vystaven v Národním muzeu letectva Spojených států na letecké základně Wright-Patterson v Ohiu, kde slouží jako připomínka této méně známé kapitoly studené války.
Zdroj: nationalmuseum.af.mil, We are the Mighty
Licence fotografie: Image rights owned by the San Diego Air & Space Museum, which has released the image with no known copyright restrictions