Dvoumístný prototyp YA-10B Warthog byl vyvinut s cílem zlepšit schopnosti letounu A-10A Thunderbolt II pro operace za ztížených povětrnostních podmínek a v noci. Ačkoli byl vyroben pouze jediný exemplář, jeho vývoj a testování poskytly cenné poznatky pro další modernizace a taktiky v oblasti blízké letecké podpory.
Vietnam a potřeba modernizace CAS
Během války ve Vietnamu si americké letectvo uvědomilo potřebu specializovaného letounu pro blízkou leteckou podporu (CAS). Stávající letouny, jako byl Douglas A-1 Skyraider, již nevyhovovaly moderním požadavkům na boj proti rostoucímu počtu sovětských obrněných jednotek. V reakci na to byl v polovině 60. let zahájen program A-X (Attack, Experimental), jehož cílem bylo vyvinout nový letoun schopný efektivně ničit obrněné cíle a poskytovat podporu pozemním jednotkám.
Vývoj a konstrukce YA-10B
V roce 1979 byl první předsériový A-10A (sériové číslo 73-1664) přestavěn na dvoumístnou variantu označenou jako Night/Adverse Weather A-10 (N/AW A-10). Tato úprava zahrnovala přidání druhého kokpitu pro důstojníka elektronického boje, změnu krytu kabiny z jednodílného na bočně otevíraný a instalaci pokročilých avionických systémů, jako byly vylepšený Head-Up Display, systém Forward Looking InfraRed (FLIR), Low Light Level Television (LLLTV), laserový dálkoměr, terénní radar, inerciální navigační systém a radarový výškoměr. Vertikální stabilizátory byly prodlouženy o 20 palců pro zlepšení stability. Letoun si zachoval 30mm kanón GAU-8/A, avšak s menším zásobníkem na 750 nábojů.
Testování a výsledky
Letové zkoušky YA-10B začaly 23. října 1979 na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. Během předběžného letového hodnocení, které skončilo 4. prosince 1979, stroj absolvoval 28 misí s celkovým náletem 48,6 hodin, z nichž přibližně třetina probíhala v noci. Přestože testy prokázaly schopnost YA-10B operovat za ztížených podmínek, program byl zrušen kvůli pokroku v technologiích nočního vidění a navigace, jako byl systém LANTIRN. Podle serveru Válka.cz navigační a střelecký systém LANTIRN velmi zvýšil bojovou efektivitu letounů. Umožnil jim operovat velmi nízko nad zemí, v noci a za každého počasí a napadat pozemní cíle širokou škálou naváděné i nenaváděné munice. Označení LANTIRN vzniklo z počátečních písmen slov Low Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night, která vystihují jeho účel. LANTIRN používají letouny F-15E Strike Eagle, F-16C/D Fighting Falcon a byly jimi vybaveny i legendární F-14D Tomcat.
Ačkoli YA-10B představoval jediný vyrobený dvoumístný prototyp, jeho vývoj poskytl cenné poznatky pro další modernizace A-10. V roce 2005 byla zahájena modernizace zbývajících A-10A na verzi A-10C, která zahrnovala moderní avioniku a schopnost používat přesně naváděnou munici. Tyto modernizace umožnily letounu zůstat relevantním i v 21. století.
Technické specifikace YA-10B
- Výzbroj: Jeden 30mm kanón GAU-8/A a až 7 257 kg smíšené výzbroje
- Motory: Dva motory General Electric TF34-GE-100 s tahem 40,3 kN každý
- Maximální rychlost: 676 km/h
- Dolet: 467 km
- Dostup: Přibližně 12 200 m
- Rozpětí: 17,53 m
- Délka: 16,26 m
- Výška: 4,75 m
- Hmotnost: 18 144 kg (normální vzletová hmotnost)
- Posádka: Dva
YA-10B Warthog žije
První postavený drak letadla A-10, jenž se stal jediným dvoumístným A-10, který byl kdy vyroben, stále existuje a je vystaven v Muzeu leteckého zkušebního střediska na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. V roce 2005 byl YA-10B obnoven muzeem pro statickou expozici a v roce 2005 jej vystavili na Dni otevřených dveří muzea a zde je k vidění dodnes.
Zdroj: The Aviationist, National Museum of the United States Air Forces,
Autor/Licence fotografie: United States Air Force

