F-16, U.S. Air Force photo by Staff Sgt. James Richardson

Vážný problém pro ukrajinské letectvo. Jejich stíhačům F-16 chybí klíčové komponenty

Při ostré misi zahynul mladý, leč zkušený pilot Pavlo Ivanov. Pro Ukrajinu to znamená nepochybně velkou ztrátu, současně však incident odhalil, že ukrajinské letouny F-16 mají vážné slabiny při boji s ruskými agresory a nejsou tak využitelné plnohodnotně.

Od začátku ozbrojeného konfliktu na Ukrajině hraje důležitou úlohu letectvo. Kyjevu západní spojenci dodali širokou škálu letounů, mezi nimi i F-16, po nichž zvlášť volal ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Jejich dodávky realizovaly či realizují USA, Nizozemí, Belgie a Dánsko. Nizozemí se zavázalo poslat na ukrajinské bojiště 24 strojů, Dánsko 19. Dále přislíbily Ukrajině poskytnout letouny Norsko či Řecko.

Nablýskaná bída

Nicméně Ukrajina už několik letounů F-16 musela odepsat, ztráta pilota Pavla Ivanova navíc obnažila skutečnost, že tyto ukrajinské stíhače mají vážnou slabinu a nejsou tudíž zbraňovými prostředky, které lze proti ruským invazorům využít v plné šíři jejich schopností. Stroj Pavla Ivanova pravděpodobně sestřelila ruská raketa R-37 Vympel s aktivním radarovým naváděním, která překonává současné raketové kapacity Ukrajiny.

Jak navíc upozorňuje dobře informovaný web 19fortyfive.com, ukrajinští představitelé potvrdili, že z dodávaných stíhaček byly odstraněny kriticky důležité komponenty, mimo jiné klíčový komunikační systém Link 16, což v praxi významně snižuji jejich efektivitu v boji. Toto zařízení je datalinkem, který slouží k přenosu a sdílení informací mezi letouny a přenosu dat z pozemních naváděcích stanovišť. Dále však není do stíhačů zabudován ani nový radar AN/APG-83 typu AESA z dílny společnosti Northrop Grumman. Tyto radary s aktivním elektronickým snímáním jsou mnohem výkonnější než jeho starší protějšky.

Server 19fortyfive.com cituje nejmenovaného ředitele jedné ukrajinské firmy působící na poli obranného průmyslu, který řekl, že z dánských a nizozemských letounů F-16 bylo odstraněno palubní zařízení dříve, než je spojenci dodali Kyjevu. Součástí odstraněné výbavy měl být i již zmíněný vojenský komunikační systém Link 16. „Radar v těchto letounech F-16 je starší AN/APG-66, který je nainstalován v původních modelech A/B. Je méně výkonný než verze radaru Phazotron N019 ve strojích MiG-29, které byly upgradovány. Co je možná horší, u všech dosud dodaných letounů F-16 byl odstraněn Link 16,“ konstatoval ředitel ukrajinské společnosti.

F-16 v podobě dodané na Ukrajinu zaostává za Rusy

Podle něho jsou nyní letouny F-16 v nevýhodě ve srovnání s nejnovějšími ruskými stíhači, navíc poukázal na dlouhý dolet rakety R-37, který činí podle dostupných informací 150-400 km. Zde je však potřeba dodat, že o schopnosti sestřelit cíl vzdálený 400 km mnozí vojenští analytikové pochybují. „Bez systému Link 16 a schopnosti odpalovat rakety AIM-120 AMRAAM, mohou ruská letadla vypálit raketu R-37 proti našim strojům více než 100 kilometrů předtím, než na ně mohou naši piloti střílet,“ podotýká ředitel.

Stíhače F-16 v oslabené konfiguraci nemohou přirozeně plnit svou úlohu stoprocentně a ukrajinské letectvo to limituje v jednotlivých operacích. Bez systémů Link 16 a nových radarů jsou v podstatě zastaralé a na nebi méně konkurenceschopné, čehož samozřejmě využívá ruský nepřítel. Ztráty ukrajinských F-16 tak mohou v dalších bojích narůstat.

Zdroj: 19fortyfive.com
Autor/Licence fotografie: U.S. Air Force photo by Staff Sgt. James Richardson, Public Domain